maanantai 3. elokuuta 2009

Indiana Jones and the Staff of Kings



Kun ensimmäisen kerran kuulin, että LucasArts on tekemässä Indiana Jones -peliä, olin innoissani. Olin lähes varma, että peli tulisi PS3:lle ja Xbox 360:lle, ja todennäköisesti myös Wiille. Olin siis pettynyt, kun sain tietää, ettei HD-Harrisonia nähtäisikään, vaan että peli ilmestyisi vain Wiille, sekä sekalaiselle joukolle vanhoja konsoleita.

No, Wiille ilmestyvä peli tarkoittaa aina liikkeentunnistusta. Indyn tapauksessa päästään itse asiaan, kun pelaaja päästetään huitomaan kuuluisalla ruoskalla.

Hypetyksessä on ehdottomasti huonot puolensa. Pelaaja kehittää mielikuvia, joita lopullinen tuote ei vastaakaan. IJATSOK:n tapauksessa mainostettiin: "Tunne itsesi enemmän Indyksi, kuin koskaan ennen!". Kuulostaa upealta, eikö vain?

Totuus on kuitenkin täysin erilainen. Nykykonsoleiden numeroidenmurskausvoima saa Wiin laskentatehon tuntumaan auttamattoman onnettomalta. Staff of Kingsin pelaamisesta liian suuri osa kuluu latausruutua katsellessa. Jos haluaa pelaajan tuntevan itsensä Indyksi, elokuvamaisuus, toisin sanottuna mukavasti ja nopeasti soljuva pelaaminen on ehdottoman tärkeää. Indyn ei tarvinnut odotella latausruudun ääressä tapellessaan natsien kanssa ja selvittäessään muinaisten raunioiden salaisuuksia!

Juonesta on vaikea saada otetta, vaikka juoni vain nyt sattuu olemaan melko kriittinen osa Indy-peliä, tai elokuvamaista peliä ylipäätään. Ensin ollaan Sudanissa ja sitten Chinatownissa ja sitten päästäänkin viidakkoon. Kaikkialla on natseja ja juonittelevia kiinalaisia, ja kaikkea muutakin perin yllättävää, mutta silti missään ei ole mitään tolkkua!

Juonta viedään eteenpäin erittäin huonosti, eikä puhetta kuule alkuunkaan. Tekstitysten kanssa homma sujuu jo melkein.

Indy on ongelmanratkoja. Indy tarvitsee siis ongelmia ratkottavakseen. Ongelma on vain se, ettei LucasArtsin ongelmankeksintätiimi oikein osaa hommaansa. Jotta pelaaja tuntisi itsensä Indyksi, pitää ongelmissa olla juuri oikea määrä pähkinää purtavaksi, mutta homman tulisi hoitua tarpeeksi nopeasti ja helposti, jotta elokuvamaisuus säilyisi. Ongelma pelin ongelmissa on se, ettei pelaajalla ole harmainta aavistusta mitä kaikkea ympäristö pitää sisällään, mihin pitää päästä ja miksi, ja mitä noin suurinpiirtein pitäisi, tai edes voi tehdä!

Vanhentuneet grafiikat tekevät ympäristön havainnoimisesta hankalaa, kun koskaan ei tiedä mikä esine on interaktiivinen ja mikä ei. Indy näyttää juuri sen verran itseltään, että tunnistus onnistuu, kun samaan syssyyn heitetään lierihattu ja ruoska.

Liikkeentunnistus tekee peleistä usein mielenkiintoisempia, kun pääsee itse osalliseksi toimintaan. Onhan se tietty hienoa, kun pääsee itse Indynä muksimaan sakemanneja ja heittelemään biljardipalloilla. Ruoska vielä kruunaa koko komeuden. Paitsi että kontrollit ovat hyvin epävarmat, varsinkin no... Joka kohdassa!

Lähitaistelussa on valittavana kolme perinteistä lyöntiä, suora, koukku ja alakoukku. Koskaan vaan ei ole varmaa mikä lyönti tulee, ihan sama miten huitoisi. Ruoska nyt sentään toimii ihan mukavasti, mutta vapaasti ei pääse huitomaan, vaan valittavana on kolme erilaista lyöntiä.

Eräs lentokohtaus on pelaajaystävällisyyden vastakohta. Konetta ohjataan kallistelemalla Wiimotea, kuulostaa yksinkertaiselta, mutta pienenpieni kallistus saa koneen törmäämään ympärillä olevan kanjonin seinämiin erittäin herkästi. Samalla pitäisi vielä ampua kohti tulittavia saksalaiskoneita...

Jos pelistä yrittää löytää jotain hyvää, niin animaatio on ajoittain sulavan oloista, joskin selvästi vanhanaikaista.

LucasArts, mitä olette tehneet Indy-paralle? Mitä seuraavaksi pelimaailma? Pilaako joku Tarun Sormusten Herrasta maineen, mitä? Ai niin, sehän tehtiinkin jo...

Älkää pakottako minua laittamaan teitäkin EA:lle varatulle Mustalle Listalle!






Tämä miellytti:
Indy on aina Indy

Tämä ärsytti:
olisitte nyt edes vähän yrittäneet!!!!!!

Tämä yllätti:
LucasArts, te olette parempia kuin tämä, mitä tapahtui?!!


PELATTAVUUS: 2/10
– kontrollit eivät toimi
– kenttäsuunnittelu = putki
– pelattavuus päin petäjää
– lataustauot

JUONI: 3/10
+ Indy
+ natsit
– natsit
– tarinankerronta on luokatonta

GRAFIIKKA: 4/10
– huonoa jopa Wiin tasolla
– haittaa ongelmanratkontaa

PELIN IDEA: 1/10
– miten olisi, rahastettaisiinko vähän lisää?

PELIN KÄYTTÖIKÄ: 1/10
– ainoa asia, mikä pidentää peli ikää on se, ettei ongelmista selviä hengissä


Ei kommentteja: